Sabtu, 16 Februari 2013

Kategori Umat Islam


1.     Orang Yang Abai
2.     Orang Yang Cuai
3.     Orang Yang Lalai

Al Quran dan Hadis banyak menyebut tentang orang-orang Islam yang zalim, fasik, soleh dan bertaqwa. Kalau kita teliti betul-betul, kita akan dapati bahawa orang-orang yang dimaksudkan itu bisa dibagi-bagikan ke dalam beberapa kategori. Kalau kita kaji orang-orang yang dalam berbagai kategori ini, mungkin kita akan dapat faham kedudukan orang bertaqwa berbanding dengan orang-orang di kategori-kategori yang lain. Kita pun dapat mengukur di tahap mana diri kita, apakah kita sudah selamat atau belum.

Kategori-kategori tersebut ialah:

1.     Orang yang abai
2.     Orang yang cuai
3.     Orang yang lalai
4.     Orang yang bertaqwa

Orang Yang Abai

Artinya orang yang mengabaikan Tuhan dan syariat Tuhan. Dia itu Islam mungkin kerana  neneknya Islam dan mak bapaknya Islam. Maka secara automatik, dia pun Islam. Namun dia tidak fikir tentang Tuhan dan tidak fikir tentang syariat Tuhan. Dia tidak fikir tentang ibadah dan dia tidak fikir tentang halal dan haram. Tuhan ada atau tidak, tidak penting baginya. Tuhan ada atau tidak ada, sama sahaja baginya. Begitulah rasa hati orang yang mengabaikan Tuhan.

Dia hidup mengikut gaya dan corak yang disukainya. Tidak mengikut syariat yang ditetapkan oleh Islam. Lebih tepat lagi, dia mengikut hawa nafsunya. Kalau kita tanya apa agamanya, dia kata dia Islam. Tetapi Islam itu tidak nampak pada dirinya, peribadi dan tingkah lakunya. Islamnya hanya berdasarkan keturunan dan warisan.

Orang Yang Cuai

Ini baik sedikit dari orang yang abai. Orang cuai ini, dia rasa bertuhan tetapi di waktu-waktu yang tertentu saja terutama di waktu dia susah, di waktu dia sakit dan di waktu dia diuji. Di waktu-waktu itu dia mengeluh, " Wahai Tuhan !!" Waktu senang, dia langsung tidak ingat Tuhan.

Ibadahnya mengikut keadaan. Apabila dia tidak sibuk dia beribadah ala kadar. Apabila dia sibuk atau dia tidak ada mood , dia tidak sembahyang dan tidak puasa. Begitu juga dengan perkara halal haram. Ada waktu dan dalam sesetengah hal, dia tidak kerjakan yang haram. Pada waktu dan dalam sesetengah hal yang lain pula, dia santai saja mengerjakan yang haram. Dengan kata-kata yang lain, orang yang cuai ini, dia kerjakan sedikit tetapi banyak yang dia tidak kerjakan. Sebahagian kecil dia kerjakan , sebaha-gian besar dia tinggalkan. Atau dia kerjakan suruhan agama ber-musim-musim. Dia tidak merasa menyesal dan tidak merasa bersalah atau berdosa di atas semua itu.

Orang Yang Lalai

Orang ini, soal lahiriahnya termasuk ibadahnya sangat baik dan tidak dapat dipertikaikan. Semuanya selesai, semuanya beres. Kalau dipandang secara lahir, orang akan mengatakan dia orang saleh, orang baik, ahli ibadah. Segala rukun Islam dikerjakannya, ditambah pula dengan yang sunat-sunat. Dia kerjakan umrah, baca Quran, wirid dan zikir. Tasbih sentiasa di tangan. Orang ramai sekam-pung memujinya. Mereka kata, " Baik orang itu ."

Amalan agamanya yang lahir beres. Syariat lahirnya selesai. Yang tidak selesai dan yang tidak beres ialah hatinya. Semakin banyak beribadah, dia semakin tamak, semakin bakhil, semakin hilang rasa takut kepad Tuhan, semakin tidak ada rasa hamba dan dia merasa selamat sama ibadahnya yang banyak itu. Dia tertipu sama sembahyang dan ibadah-ibadahnya yang lain. Orang melihat dia seperti beragama tetapi hakikatnya dia adalah orang yang lalai. Manusia kata dia baik tetapi Tuhan kata dia tidak baik sebab hatinya tidak takut dan tidak cinta pada Tuhan. Dia masih megah, angkuh, cinta dunia dan gila puji walaupun sembahyangnya banyak, puasanya banyak, baca Quran, wirid dan zikirnya banyak. Tuhan kata dia orang yang lalai. Walaupun dia tidak lalai dengan ibadah lahiriah tetapi hatinya lalai dengan Tuhan.

Hakikat ini membuatkan kita cemas. Orang yang dianggap beragama pun tidak selamat kerana faktor lalai. Dan lalai itu bukan perkara lahir tetapi perkara hati. Tidak takut Tuhan, tidak takut dengan dosa, itu termasuk lalai walaupun sembahyang banyak, puasa banyak, wirid, zikir dan baca Quran banyak.

Orang Yang Bertaqwa

Orang yang bertaqwa pula dia hanya sempat megerjakan ibadah yang wajib saja. Ibadah-ibadah sunat kurang. Itupun ibadah sunat yang dibuat hanya yang besar-besar saja. Yang kecil-kecil tidak dibuat. Kalau dibandingkan ibadahnya dengan ibadah orang yang lalai atau ahli abid, sangat jauh bezanya. Banyak kurang-nya. Tetapi dia takut dan cinta dengan Tuhan. Rasa bertuhannya tebal. Hatinya sentiasa rasa tidak selesai kepada Tuhan. Dia tidak merasa dirinya baik malahan dia merasa dirinya orang yang paling jahat, hina dan tidak berguna. Inilah orang yang bertaqwa.

Walaupun dia buat ibadah yang wajib saja dan yang sunat kurang, namun kepada Tuhan hatinya sentiasa bergelombang dan bergelora macam air laut yang tidak pernah tenang. Dia kurang kerjakan ibadah-ibadah sunat yang kecil-kecil sebab terlalu sibuk, terlalu letih dan tidak ada waktu kerana terlalu banyak membantu dan menolong manusia serta membuat kerja-kerja masyarakat. waktunya banyak dimanfaatkan untuk orang ramai. Ibadah hablumminallahnya kurang tetapi yang hoblumminan-nasnya banyak. Ibadah ini lebih besar pahalanya dari ibadah-ibadah sunat.

Rasulullah SAW ada bersabda:

Maksudnya: "Sebaik-baik manusia ialah yang paling banyak memberi manfaat kepada manusia lain."
Memberi manfaat kepada manusia lain dengan tenaga, ilmu, pikiran, kuasa, wang dan lain-lain itu adalah lebih besar. Buktinya orang yang banyak ibadah pun tidak sanggup hendak berbakti, mengabdi atau berkorban apa yang ada padanya untuk manfaat orang lain.

Orang bertaqwa tidak larut dalam dosa. Kalau dia sadar dia telah mengerjakan perbuatan dosa, sehari suntuk jiwanya akan merasa tersiksa. Dia merasa menyesal, menderita dan dukacita. Dia akan mengerjakan ibadah-ibadah tambahan yang lain untuk menutup dan menebus dosa-nya itu.

Begitulah kategori orang-orang Islam berdasarkan apa yang disebut dalam Quran dan Hadis sebagai zalim, fasik, soleh dan bertaqwa. Mengikut kategori-kategori ini, barulah kita tahu dan sadar tentang letak duduk orang bertaqwa dibanding orang yang abai, cuai dan lalai. Umat Islam sekarang ini hina-dina di mana-mana, tidak dibantu, tidak dilindung dan tidak dibela oleh tuhan kerana orang Islam yang bertaqwa terlalu sedikit jumlah-nya. la masih kumpulan minoritas. Yang terbanyak ialah orang Islam yang abai, diikuti orang Islam yang cuai dan lalai. Tuhan tidak membantu dan tidak membela orang Islam yang abai, cuai dan lalai ini. Tuhan hanya akan membantu orang Islam yang bertaqwa sahaja. Di Akhirat nanti, hanya orang yang bertaqwa saja yang akan selamat.

=== bersambung===

Tidak ada komentar:

Posting Komentar